torsdag 17 juli 2008

Gotland

Gotland är ett riktigt mysigt resemål med det mesta; Stad, vacker landsbygd, historia, bad, lugn...

På Gotland bodde vi vid Tofta strand, men hade oturen att det var oljeutsläpp på stranden de dagar vi var där så det gick inte att bada, fast stranden såg fin ut. Mysigt var det dock att sitta vid stranden och se vacker solnedgång. Finaste stranden annars på Gotland som vi var vid var på Fårö, Sundersand (lång härlig sandstrand och inte allt för långgrunt).

Idag tar jag med er på en liten tur till Fårö som är väl värt en dagstur under en Gotlandstripp. På vägen till Fårö tog vi en tur förbi Rute Stenungsbageri som ar ett café och bageri ungefär mitt ute i ingenstans ungefär mittemellan Lärbo och Fårösund. Kakorna (chokladsnittar) var mycket goda, vädret var på topp och omgivningen vacker --> Rekommenderas ett besök dit!

Raukarna (Digerhuvud) på Fårö är något som man bör se om man tagit sig dit. Stolta reser de sig i ett annars ganska kargt område längs havet på nordvästra Fårö. De plockar fram barnet i en när man klättrar omkring bland dem;

På vägen till raukarna kan man titta in på Lauters bar och kök där det även finns en liten mysig butik med inredning och lite barnkläder. Stannade där lite kort, men fika aldrig, men blev allt lite sugen när jag såg allt gott de hade att bjuda på. Så har ni ej egen lunch med er som vi hade är det ett bra lunch ställe tror jag! Ett cafe som heter Sylvis döttrar var ett trevligt stopp på eftermiddagen efter ett dopp vid Sundersand.

Forsättning följer på Gotlandstips...

1 kommentar:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Tack för att jag fick följa med på er vistelse på Fårö. Som barn till en gotlänning har det tillbringats många somrar på ön men nu var det ett tag sedan jag var där...

Kram Annica