lördag 29 mars 2008

Saker med historia

Jag tycker om när saker har en historia bakom sig. Gamla möbler har en speciell charm som inte går att få med nya. I mitt hem finns inte mycket gamla möbler än, men det lär nog bli fler i framtiden. I vardagsrummet står bland annat en fotölj som inhandlats på en auktion av min mormors föräldrahem.


Tycker att fotöljen är underbart söt och den tar inte mycket plats men syns ändå. Funderar ibland på att klä om fotöljen i något mer neutralt tyg, men trivs ganska bra med den just nu. Den ger lite extra färg vid det annars ganska ljusa fönstret (har vita gardiner). Vad tycker ni? Ska den kläs om eller var kvar i sin nuvarande gula färg? Kudden i fotöljen är egensydd i tyg från Svenskt tenn. Skulle gärna ha fler kuddar i tyg från Svenskt tenn i mitt hem då deras mönster på tygerna är mycket fina...

3 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Visst är det kul med möbler där man vet något om dess historia! Själv har jag lyckats få några riktiga dyrgripar i min ägo, och då menar jag inte prismässigt utan att de har en historia som jag vet om... Min älsklingsmöbel är en gammal byrå som min mans farmors föräldrar fick när de gifte sig i slutet av 1800-talet...

Kram Annica

Maria sa...

Super snygg! Har något liknande hemma, de är verkligen snygga. Är så förtjust i detta tygg ifrån Svenskt Tenn. Vet du om det finns att köpa på nätet eller måste man ta sig till Stockholm? Är på jakt efter det svart med elefanter på!

Anna sa...

Tyget är verkligen super snyggt OCH klassiskt! Svenskt tenn tyger finns att köpa i affären TINNA i centrala Göteborg. Har även hört att det går att beställa på internet från svenskt tenn uppe i Stockholm..