fredag 4 april 2008

Kanelbrownie

Invigde min nya KitchenAid Artisan häromdagen genom att baka kanelbrownie. Maskinen var lika bra som väntat och kakan blev mycket god!

Receptet på kanelbrownies kommer från arla. Kakan kan gott var några extra minuter i ugnen utan att den är i fara.

Ingredienser för 24st
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
24 valnötskärnor, ca 50 g

Gör så här; Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Rör först ner mjölblandningen i äggsmeten, och sedan chokladsmöret. Klä en långpanna 20x30 cm med bakplåtspapper. Häll smeten i långpannan. Lägg ut nötterna i ett jämnt mönster över smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Kakan ska fortfarande vara lite lös. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor.


5 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Låter smaskigt!

Ha en skön helg!
Kram Annica

Vecka - Vecka sa...

Mums vad det låter gott! Konstigt, för just precis såg jag på discovery channel hur de tillverkar kitchen aid.. Vilket sammanträffande!

A home far away sa...

Mumsfillibabba.
Jag gjorde kladdkaka från min sida av klotet förra helgen första gången sedan vi flyttade till Singapore och den blev lika god här, hihi.
Mateusfatet är så fint, har exakt samma kulör på mitt!

Pikiteniang Swefil sa...

Waaaahhh...jag blev så sugen när jag ser din kaka...Suck!

Jag är med i en gå tävling på jobbet. Den vi behöver är att vi tar vår stegräknare och måste ha 10,000 steg per dag.

Och jag måste gå ner 4 kg då. Men, nu att jag ser kakan, JAG dreglar. Ser så god ut.

Tack för receptet ska baka snart! Ska tvätta först! *fniss

Hoppas du tittar in hos mig!
http://richiesliv.blogg.se

Anna sa...

Vad roligt att kunna inspirera er till lite bak!
Making it lovely> Tycker oxå att mateus är fint! Har både små assietter med den kanten och lite större utan (som jag använder som mattallrikar).