måndag 14 april 2008

Tyger

Textilier är ett enkelt sätt att förändra inredning och det finns många underbara tyger att göra det med! Att byta ut kuddar i ett rum med ljusa väggar och gardiner kan ge ett helt annat intryck och känsla. I julas var det vita och röda kuddar som gällde i min soffa som gjorde det härligt juligt. Nu samsas vita kuddar med 1 grön, 1 cerise, turkos och 1 mönstrad kudde som gör det vårigt och fräscht. En favorit bland tyger är Mairo (http://www.mairo.se). Deras tyger är i linne med tryck i olika mönster på (trycks nere i Blekinge i Sverige). I sovrummet har jag tyget ogräs i vit-grå-svart från Mairo.

En annan favorit när det gäller mönstrade tyger är de som finns på Svenskt tenn, speciellt tyget elefant. Har en kudde i Svart elefant tyg och skulle gärna ha en i gul eller grön för tillfället.

Bild: www.svenskttenn.se

I köket är det marrimekko som gäller, både sommar och julgardiner. Härliga och färgglada som sprider glädje och binder ihop den röda fondväggen med allt vitt i köket.

Åhlens är en affär som tar fram mycket snygga mönstrade tyger (www.åhlens.se). Tiogruppen har mycket färgglada mönster (www.tiogruppen.com). Gunilla Axéns tyg moln skulle jag gärna ha som påslakan i ett framtida barnrum.

Bild: www.barnrummet.com

Vanligt enfärgat linnetyg är även väl använt i mitt hem. Lätt att sy gardiner, kuddar mm av. Listan på fina tyger kan göras lång, men här slutar min för att detta inlägg inte ska bli allt för långt. Har du några favorit tyger?

4 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Håller med dig - Åhlens har verkligt fina designtyger till bra priser!

Kram Maud

A home far away sa...

Men vilka fina tyger du visar bilder på. Tyvärr är jag själv dålig inom området köper alltid färdigsytt:-)

Kram från Singapore

Johanna.B sa...

Fina tyger! Och visst är tyger så bra när man vill förändra lite granna. Till en kudde behövs inte väldigt mycket tyg heller vilket gör att man kan komma undan hyffsat billigt!

martina sa...

vad roligt att jag hamnade hos dig, för jag ska just börja min tygjakt. Elefanttyget är jag också sugen på, Var länge sugen på att köpa molntyget som barnsängkläder, men jag kunde inte vänta och köpte till mig och sambon istället! Nu ska jag kolla vidare här =)